Novinky

Kočárek navržený s ohledem na vývoj dítěte

V minulém článku jsem se zabýval tím, proč je důležité mít kočárek a teď se podívejme na to jaký by ten kočárek měl být.

V poslední době se rodiče stále častěji přiklánějí ke koupi kombinovaného systému, známého také jako trojkombinace nebo cestovní systém, což je jeden podvozek, na který lze připevnit hlubokou vaničku, sportovní sedačku a autosedačku. Jde o řešení, které se přizpůsobuje potřebám rodiny v různých denních dobách, pro různé aktivity a které roste s  dítětem. Jde tedy o důležitou volbu, která  není jednoduchá vzhledem k tomu, že nastávající rodiče dosud nemají zkušenosti. Vybrat z tolika nabídek na trhu není snadné. Samozřejmě se lze spolehnout na rady přátel, prodejce, internet, ale každý příběh je jedinečný, každá rodina má svoje záliby, životní styl, životní prostor. Co platí pro jednu maminku, nemusí vždy platit pro jinou.

 APTICA_PRAM

Jaké jsou důležité vlastnosti, kterým je třeba věnovat pozornost při výběru? Za prvé je třeba věnovat velkou pozornost aspektům pohodlí, protože právě dítě bude skutečným uživatelem kočárku. Novorozenec stráví velkou část svého velmi raného života v kočárku nebo v autosedačce. Pojďme ke kočárku. V prvních měsících života nejsou kosti a svaly kojence schopny udržet jeho váhu. Páteř je ještě chrupavčitá a proto je nutné pro správný fyziologický vývoj zajistit, aby leželo co nejdéle v rovině a vodorovné poloze. Poloha vleže na zádech zajišťuje, že nedochází k přetěžování žádné části těla tím, že jeho hmotnost je rovnoměrně podepřena.

Vnitřní rozměry: Hluboká vanička kočárku by měla být široká nejméně 36 cm a dlouhá nejméně 76 cm, aby umožňovala co nejdelší dobu používání, podporovala uvolnění svalů novorozence a tzv. polohu „žabky“.
Skořepina: nejlepší je pevná skořepina, která poskytuje ve srovnání s vaničkou tvořenou pouze dnem a potahem, největší možnou ochranu proti náhodným nárazům a také v zimě lépe tepelně izoluje.
Větrání: měl by být k dispozici větrací systém, nejlépe nastavitelný, který zajišťuje cirkulaci vzduchu uvnitř a udržuje prostředí větrané a suché. Větraní je důležité zvláště v létě, kdy v nevětrané vaničce mohou teploty dosahovat vysokých hodnot. Novorozenec ještě nemá dostatečně vyvinutou teplotní regulaci a snadno se může přehřát.
Matrace: měla by být kompaktní a prodyšná. Její potah z přírodního bambusového vlákna je obzvláště vhodný, neboť pomáhá udržovat správnou teplotu, absorbuje v zimě vlhkost z dechu kojence, je antialergický a snadno se pere.
Zádová opěrka: některé kočárky jsou vybaveny nastavitelnými zádovými opěrkami. To může dítěti prospět, když začne kolem 3 měsíce projevovat zvídavost a zkouší se dívat ven z kočárku, také může pomoci v případě gastroezofageálního refluxu.
Sluneční clona: Je důležité, aby se clona mohla spustit dolů a chránila dítě před nízkým sluncem, když zapadá, za ramena osoby, která kočárek tlačí.
Snadno vyjímatelný a pratelný vnitřní potah: Interiér by měl být vždy čistý a hygienický. Snadné snímání a praní potahů je velkou výhodou.

aptica-stroller

U sporťáku je naopak důležité zkontrolovat následující vlastnosti:

Otáčecí sedadlo: tj. sedadlo, které lze na podvozek nasadit po a nebo proti směru jízdy. V prvním období dítěti pomáhá, když je během vycházek otočeno směrem k mamince, protože si zvyká na postupné odpoutávání. Pohled dítěte na maminku je uklidňuje a to dříve usíná. Později, když už objevuje svět je lepší orientace po směru.
Polohovací opěrka zad: opěrka zad by měla být naklápěcí do několika poloh, až do vodorovné polohy, vhodné na spaní. I starší děti si rády zdřímnou vleže, když cítí potřebu. Kromě toho jsou vhodnější kočárky, které umožňují sklopení opěradla nezávisle na sedadle. Takzvané houpací sedačky s pevným úhlem sklonu mezi opěradlem a sedákem neumožňují správný krevní oběh v oblasti nohou, protože ty zůstávají zvednuté. Delší pobyt v takové sedačce, podle názoru odborníků na fyzioterapii, vede ke zkracování některých svalů. A konečně, když je opěradlo celé nahoře, nemělo by svírat úhel menší než 100° a větší než 110°, aby dítě mělo při sezení pohodlné držení těla.
Rozměry sedadla: u opěradla se doporučuje výška alespoň 48 cm a šířka alespoň 32 cm, stejně jako u sedáku, který by měl být hluboký alespoň 20 cm. Sedadlo by mělo být také mírně nakloněné dozadu, aby se dítě při jízdě po nerovnostech neposouvalo dopředu.

Dětská autosedačka musí být především bezpečná, ale také pohodlná a dostatečně prostorná, aby v ní dítě mohlo být skutečně až do 15 měsíců, jak to požaduje norma i-Size. Bohužel celá řada výrobců ignoruje to, že děti rostou. Sedačka je malá, rodiče pak řeší co dál. U nás v obchodě tyto sedačky nenaleznete.

A na závěr to nejdůležitější - co by měl splňovat kombinovaný kočárek celkem

Skládání a rozkládání: Zkontrolujte, zda se podvozek snadno skládá, pokud možno jednou rukou. Z hygienických a praktických důvodů jsou vhodnější modely, které ve složeném stavu stojí samy a rukojeť se nedotýká země.
Velikost: ujistěte se, že se kočárek vejde do dveří výtahu a do kufru vašeho auta.
Hmotnost: pokud běžně používáte veřejnou dopravu a/nebo musíte kočárek často zvedat, je lepší zvolit lehký model.
Terén: pokud často chodíte po nerovném terénu nebo po polních či horských cestách, jsou vhodnější modely s velkými koly.
Odpružení: modely s předním i zadním odpružením tlumí nárazy přenášené nerovnostmi terénu a zajišťují pohodlnější přepravu dítěte i dospělého.
Výška rodičů: Pokud je mezi rodiči velký výškový rozdíl, je vhodné zakoupit podvozek s výškově nastavitelnou rukojetí.
Košík: Ujistěte se, že je košík prostorný.
Držák na láhev: některé kočárky jsou vybaveny držákem na láhev, který umožňuje mít láhev nebo vodu na dosah.

Test dětských autosedaček ADAC 2024

Testy dětských autosedaček se těší velkému zájmu rodičů. Není se čemu divit, vždyť mají chránit to nejcenější co mají na místech tak rizikových, jako jsou naše silnice. V prvním letošním testu prověřil ADAC spolu se sesterskými organizacemi TCS a ÖATC 24 autosedaček více kategorií.Dvě autosedačky dostaly hodnocení nedostatečně z důvodu vysokého obsahu potencionálně škodlivých látek, sedm hodnocení uspokojivá a zbývajících 15 hodnocení dobrá.

V kategorii 100-150 cm měla svého zástupce i německá firma AVOVA. Její dětská autosedačka Sora-Fix vyhrála svoji kategorii a s hodnocením 2.0 nechala za sebou autosedačky známých značek. Například Hi-Liner od Britax-Römer nebo RodiFix Pro2 od Maxi-Cosi. Podle testu poskytuje Sora-Fix významě lepší ochranu při bočnímum nárazu než obě jmenované autosedačky a oproti sedačce RodiFix Pro2 je lepší i u čelního nárazu. Velmi podstatnou otázkou je i správná instalace do vozidla. Podle testu je pravděpodobnost chybné instalace nejnižší u RodiFix Pro2 a  Sora-Fix ji má také velmi nízkou, Hi-Liner v tomto parametru za oběmi zaostává.

30255-sora-fixA co ADAC píše o autosedačce Sora-Fix?

Dobrá dětská autosedačka pro děti přibližně od 4 let, která má možnost dodatečného upevnění jak do úchytů Isofix tak pásy auta. Upevnění do systému Isofix zvyšuje boční stabilitu a zabraňuje převrácení sedačky v zatáčkách. V některých případech je autosedačka ve vozidle stabilnější, pokud je opěrka hlavy vozidla vyjmuta nebo znovu nasazena proti směru jízdy.

A jaké konkrétní věci oceňuje ADAC na autosedačce Avova Sora-Fix:

Bezpečnost : Nízké riziko zranění při bočním nárazu, dobré vedení pásů, stabilita ve vozidle.

Používání : Nízké riziko chybného použití, snadné usazení dítěte, snadná instalace, dobrý návod, nízká hmotnost

Ergonomie : Dobrá podpora nohou, dobré polstrování, dítě má dobrý výhled, příznivá poloha sezení, zabírá málo místa, dostatek místa pro dítě.

Zpracování a čištění : možnost praní v pračce, velmi dobré dílenské zpracování, možnost sundání potahu.

Více informací o vítězi kategorie autosedačce Avova Sora-Fix najdete zde

Reference:

ADAC Kindersitztest 2024: Welche modelle sind am sichersten?
ÖAMTC, Ein "Nicht genügend" im aktuellen Kindersitztest
TCS-Kindersitztest: Nun können Sie alle Kindersitze aus unserem TCS-Kindersitztest untereinander vergleichen

Proč je kočárek tak důležitý pro vývoj dítěte.

Zatímco celá řada savců se rodí do značné míry přizpůcobena životu mimo tělo matky, například hříbě se během 20-ti minut po porodu postaví na vlastní nohy, u nás lidí  pokračuje vývoj pohybového aparátu, nervové soustavy i imunitního systému dlouho po porodu. A milníku postavení se na vlastní nohy dosahujeme kolem jednoho roku života.

V prvních měsících života není kostní a svalová struktura kojence schopna udržet jeho váhu. Pro správný fyziologický vývoj je proto nutné zajistit, aby miminko leželo co nejdéle v rovině a ve vodorovné poloze. Poloha vleže na zádech zajišťuje, že nedochází k přetěžování žádné části těla tím, že jeho hmotnost je rovnoměrně rozložena a jeho tělo je podepřeno velkou plochou.

dite-v-kocarku

Dále je důležité zdůraznit, že dýchací systém kojence je ještě "nezralý" a "brániční". Ke konci těhotenství začíná alveolární fáze, která skončí v raném kojeneckém věku (kolem 18-24 měsíců života dítěte) a vede k vytvoření definitivního počtu plicních sklípků (alveolů), což výrazně zvětšuje plochu pro výměnu kyslíku. Teprve od 18 měsíců probíhá vývoj plic dítěte souběžně s růstem tělesné hmotnosti a se stabilním poměrem obsahu vzduchu k objemu plic. V horizontální poloze žebra a mezižeberní svaly současnou kontrakcí s bránicí usnadňují zpevnění hrudního koše, takže činnost bránice je usnadněna a umožňuje pravidelnou dechovou výměnu. (1).

Nedávná studie Bristolské univerzity (UK) publikovaná v Archives of Disease in Childhood - Fetal and Neonatal Edition (2) ukazuje, že sezení v autosedačce po dobu delší než 30 minut může mít několik následků. Vědci zkoumali některé parametry (okysličení krve a srdeční frekvenci) u 40 kojenců ve věku od jednoho dne do dvou měsíců. V laboratoři simulovali účinky podřimování v autosedačce a zjistili, že přibližně po 30 minutách se množství kyslíku v krvi kojenců výrazně snížilo, zatímco srdeční frekvence se zvýšila. Dýchací potíže - tedy snížené okysličení krve a zvýšená srdeční frekvence - mohou být zhoršeny tím, že krční svaly u takto malých dětí nejsou schopny správně podepřít hlavu. Ačkoliv touto studií zkoumali vliv novorozenecké autosedačky a nikoliv kočárku, nepřímo nám touto studií ukázali, že poloha novorozence jiná než vodorovné ležení, by neměla být delší než 30 minut. Vycházky a přepravy delší než zmíněných 30 minut, by se neměly odehrávat jinak než v odpovídajícím kočárku.

Toto tvrzení je nepřímo podpořeno názorem fyzioterapeutů, v článku Kočárky - V sedě ležet (3), kde se nedoporučuje použití šátku i autosedačky upevněné adaptérem na podvozku kočárku, z důvodu nesprávného vývoje pohybového aparátu. Tento článek z roku 2014, ještě nezohledňuje vývoj v oblasti polohovacích autosedaček, které jako první uvedla na trh německá firma Kiddy GmbH v roce 2016.

Dítě tráví v kočárku každý den mnoho hodin. Je to prostředí, kde probíhají rané fáze jeho vývoje. Správně zvolený kočárek, který je navržen s ohledem na jeho vývoj, tento přirozený proces podpoří a přispěje k jeho dobrému startu do života. To jaké by měl mít takový kočárek vlastnosti si rozebereme v samostatném článku.

(1) The Respiratory System in Babies (https://www.stanfordchildrens.org)

(2) Renu Arya, Georgina Williams, Anna Kilonback, Martin Toward, Michael Griffin, Peter S. Blair, Peter Fleming – University of Bristol, UK: Is the infant car seat challenge useful? A pilot study in a simulated moving vehicle”

(3) Iva Fišerová: Kočárky – V sedě ležet? (https://www.ivafis.cz/kocarky/)

Stránka 1 z 1 - 3 položek celkem